• Wees jezelf

    yoga-aot-veenendaal.nl

  • Ademhaling is de basis

    yoga-aot-veenendaal.nl

  • Ontspanning geeft rust

    yoga-aot-veenendaal.nl

oefeningGa zitten op de grond (kleermakerszit) of op een vlakke zitting van een kruk of stoel (met ruimte achter je rug).

Breng je gewicht een paar keer met een kleine beweging van de rechter bil naar de linker bil en weer omgekeerd. Kom terug in het midden. Voel je zitvlak en cirkel hierover 10 x rechtsom en linksom.

Voel hoe je zit. Plaats een hand op de buik en een hand op de onderrug en wrijf met je handen een aantal keren om je bekken heen.

Leg de handen op de bovenbenen. Visualiseer je bekken als een schaal waarin je nu gaat cirkelen. Je volgt met je aandacht de cirkel en je cirkelt tegen de binnenwanden van de schaal aan. (buik, heupen, onderrug). Voel hoe je zit.

Leg nu een hand (of beide handen) op de onderbuik. Kun je de adem onder je handen voelen bewegen zonder dat je er moeite voor doet?

Adem rustig in door de neus, blaas zachtjes de lucht door je lippen weer uit met een gelijkmatige ff-klank en trek de buikwand in. Als je klaar bent met uitademen, laat je de buikwand weer los en laat je de inademing door de neus naar binnenstromen. De buik blijft tijdens de inademing los en volg de beweging die de buik vanzelf maakt.

Herhaal deze oefening nog 4 x.

Daarna blijf je nog even rustig zitten en voel je na. Hoe zit je? let eens op je houding. Wat vindt je van je adem? Voelt de adem langzaam of snel aan; regelmatig of onregelmatig; vertrouwd of vreemd? De bedoeling is, dat je dit observeert en niet stuurt.

Als het prettig voelt na deze ademoefening kun je gaan herhalen. Herhaal dan de het uitademen met de ff-klank 2x 5 keer.

Nieuws